keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Trooppisen vihreää Balia kiertämässä, syömässä ja kokkaamassa

Olin vuosi sitten kahden ystäväni kanssa Balilla. Olimme yhteensä kaksi viikkoa reissussa ja tuossa ajassa ehdimme kolmeen (neljä jos välilasku Saksassa lasketaan mukaan) eri maahan. Singaporesta olenkin jo tehnyt yhden postauksen tuolta matkalta. Lisää aiheesta tulen kirjoittamaan kyllä. Kävimme myös Kuala Lumpurissa Malesiassa josta en ole vielä kirjoittanut, tulossa on! Lisäksi vietimme 6 päivää Indonesiassa Balilla. Lensimme Lufthansalla Singaporeen Saksan kautta ja sen jälkeen Air Asialla ensin Balille, sitten Malesiaan ja taas takaisin Singaporeen. Air Asiaa voin todellakin suositella! Edullinen ja reipas toiminta.

Meitä oli kaksi naista ja yksi mies reissussa. Me kaikki olemme ruokafanaatikkoja ja täytyykin sanoa, että ruoka oli isossa roolissa matkallamme. Halusimme kokea mahdollisimman paljon paikallisia makuja.
Balilla pääsimme vielä astetta lähemmäs paikallisia makuja kun osallistuimme kokkauskurssille siellä. Paikallinen nainen nimeltä Irma veti kussia ja me osallistuimme kokkaukseen ja syömiseen aktiivisesti.

Ensivaikutelma Balista oli todella vihreä. Ihania kauniita vihreän eri sävyjä jokapaikassa. Toinen asia mihin kiinnitin huomiota on likaisuus. Roskia on joka paikassa ja infrastruktuuri on vielä hieman hakusessa. Kolmas asia mihin törmää joka puolella ja koko ajan on hindulaisuus. Temppeleitä ja pieniä kotialttareita on joka paikassa. Uhrilahjana annettuja kukkia näkee kaduillakin. Neljäntenä on mainittava uskomattoman ystävälliset hymyilevät ihmiset ja viidentenä jumalaisen kauniit maisemat!

Olimme vuokranneet yksityisen 100 neliöisen villan jossa oli omat 3 isoa makuuhuonetta meille kaikille, iso olohuone ja keittiö. Lisäksi oli todella kaunis iso ja vehreä puutarha ja oma uima-allas. Meillä oli oma siivooja ja puutarhuri jotka kävivät päivittäin. Kuullostaa todella luksukselta eikö? No silloin kun luksukseen on varaa on sitä otettava! Tuo villa maksoi 100€ per päivä eli 33€ per nuppi per päivä. Ei ole todellakaan kallista eihän :) Villamme sijaitsi Sanurin kylässä aivan paikallisasutuksen keskellä mikä oli mahtavaa. Olimme mahdollisimman kaukana muista turisteista ja pääsimme näkemään oikeaa paikallista elämää. Kuljimme koirien, kukkojen ja kanojen keskellä kun menimme Sanurin keskustaan.

Villan olohuonetta

Villan oleskelutiloja

Villan uima-allas

Villa edestä

Villan ajotie

Koiria Balilla on paljon. Niiden kanssa kannattaa olla varovainen koska niitä useinkaan ei ole rokotettu. Tämä ystävällinen koiruus usein vahti villaamme

Paikallisasutusta villan lähellä

Ihana Balilainen mummu
Sähkötyöt Bali style

Bali sijaitsee päiväntasaajan alapuolella ja on tropiikkia. Olimme Balilla helmikuun lopussa mikä on sadekautta. Sadekausi tarkoittaa aivan älytöntä ilmankosteutta. Sitä ei pysty edes sanoin kuvailemaan mitä niin rankka ilmankosteus oikeasti on. Naama on märkänä heti kun astut ilmastoidusta talosta ulos. On myös todella kuuma. Yli 40 astetta joka päivä ja ilmankosteus tekee siitä vielä kuumemman tuntuisen. Pieniä sateitahan tropiikissa ilmenee joka päivä oli sadekausi tai ei. Meidän olo aikana satoi kahtena päivänä niin paljon etten ole ikinä nähnyt niin paljon sadetta elämässäni. Kun tropiikissa sataa niin silloin siellä sataa kunnolla!

Meillä oli oma autokuski jota vuokrasimme useina päivinä kuljettamaan meitä pitkin saarta eri kohteisiin. Kuskimme oli aivan mahtava ja puhui loistavaa englantia. Päädyimme Facebook kavereiksikin. Annan kuvien kertoa tarkemmin missä kävimme ja mitä näimme retkillämme. Balilla kyllä kannattaa vuokrata oma kuski. Autot ovat uusinta mallia (valtio antaa leasing-tukea niihin) ja kuskit hyviä. Maksoimme esim. siitä, että hän 10h ajan kuljetti meitä ympäri saarta ja odotti joka paikassa kun kävimme ja söimme ym 40€ yhteensä eli 13€ per nuppi. Samalla voi jutella kuskin kanssa ja pääsee lähemmäksi paikallista elämää ja kulttuuria.

Autokuskimme

Hintataso Balilla on halpa, halvempi halvin. Eli rahaa on oikeasti vaikea kuluttaa siellä! Ruoka on halpaa, olut on halpaa, hieronnat joissa kävimme päivittäin ovat todella halpoja. Retkiinkään ei saa rahaa paljoa uppoamaan. Emme shoppailleet juurikaan joten siihenkään ei mennyt rahaa. Balilla voi elää herroiksi halvalla. Muista tipata hyvästä palvelusta!

Saarta kannattaa todellakin kiertää, vuokrata kuski ja antaa hänen viedä. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa joten annan kuvien kertoa mitä näimme. Laitan kuvateksteihin tarkempaa tietoa. Ruokakuvat laitan viimekseksi :)

Sanurin rantaa

Sanur

Coffee luwak on maailman toiseksi kalleinta kahvia. Sivettikissa syö kahvinpavut ja kakkaa ne ulos. Sivettikissan elimistön entsyymit muuttavat kahvipapua maullisesti hienompaan suuntaan. Sivettikissa kakkaa pavut ulos ja puhdistetaan todella huoliellisesti jonka jaälkeen paahdetaan ja jauhetaan kahviksi. Kävimme kahviplantaasilla maistajaisilla ja tutustumassa toimintaan. Ostimme myös kotiin tuota "kissanpaskakahvia". Todella hyvää!

Kahvimaistajaisissa

Ubudissa temppelissä

Tämä oli näky miksi alunperin halusin Balille. Vuorien rinteillä olevat riisiviljelykset. Todella kaunista! Olimme Ubudissa katsomassa näitä viljelmiä

Riisiviljelmät Ubudissa

Riisinkerääjä

Elephant Cave Templellä

Söimme illallista upeiden riisivuljelmien vieressä

Padang Padang beach. Tuttu myös Julia Robertsin Eat Pray Love elokuvasta

Bali on surffareiden paratiisi

Padang Padang Beach

Padang Padang Beachille laskeuduttiin todella korkealta ja käveltiin satoja rappusia. Yhdessä vaiheessa mentiin jopa vuoren sisälle rakennettua todella kapeaa ja ahdasta tunnelia läpi. Meinasi iskeä ahtaanpaikankammo siinä vaiheessa! Alas oli helppo mennä, ylös tulo siinä helteessä koetteli naista :D

Uluwatun temppelialueella on apinoita

Balilaisia tanssijoita

Ja sitten niitä ruokakuvia. Ruoka Balilla on tyypillistä aasialaista ruokaa joka on todellakin mieleeni. Valitettavasti ravintoloissa he tekevät ruokaa turistien makuun joten jos halusin aitoa ja oikeasti tulista joutui pyytämään sitä erikseen. Mereneläviä kannattaa ehdottomasti syödä. Ne ovat tuoreita ja aivan taivaallisesti grillattuja ihanilla kastikkeilla.

Satay kanavartaita tuli syötyä todella paljon (satay ayam)

Nasi goreng

Seafood platter: taskurapua, hummeria, katkarapua, erilaisia kaloja ym

Balilaista kookoskanaa

Lisää mereneläviä

Yhdessä ravintolassa sataytikut tuotiin pöytäämme paistumaan

Paikallisella torilla kokkikurssin pitäjän Irman (oikealla) kanssa ostamassa raaka-aineita

Torilla

Sataykastike valmistuu kokkikurssilla

Autoimme mm. valmistelemalla

Satayn valmistusta

Taivallinen sataykastike <3

Tässä on kunnon kokoinen mortteli käytössä! Siinä syntyi ihanat tahnat käsivoimin

Yksi parhaista ruoista ikinä, beef rengand. Onneksi saimme ohjeet näihin kaikkiin mukaamme. Tämä vielä kokeilematta kotikeittiössä

Kevätkääryleiden valmistusta

Viimeisenä iltana söimme Jimbaran beachin yhdessä useisa seafood ravintoloista. Pöydät olivat rannalla hiekassa ja aurinko laski upeasti syödessämme

Jimbaran Beachin ihania mereneläviä tuoreena suoraa merestä!

Ravintolamme Jimbaran Beachillä

Voin suositella Balia ehdottomasti ihan kaikille. Siellä on jumalaisen kaunista ja nähtävää on niin paljon kuin ikinä haluaa nähdä ja kokea. Balilla on todella paljon turisteja ja se on ehkä hieman ahdistavaa. Sitä alkaa epäilemään mikä on aitoa ja mikä on turisteille tehtyä. Kaunista Balilla kuitenkin on ja ihmiset ovat aivan mahtavia.